Algemene Vergadering en digitaal vergaderen (of niet)

De Tijdelijke Wet COVID-19 maakt het mogelijk om een digitale Algemene Vergadering uit te schrijven en daarin besluiten te nemen.

Sinds de coronapandemie hebben verenigingen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de Algemene Vergadering digitaal te organiseren. Voor kleine verenigingen is dat eenvoudiger dan voor grotere verenigingen, maar veelal verliep een en ander zonder veel problemen. Bij de kleinere verenigingen bleek het goed mogelijk om ook leden die minder handig zijn met de computer, stap voor stap te begeleiden en aan te laten sluiten.

Het digitaal vergaderen is dan wel toegestaan, maar de overheid heeft daar wel regels aan verbonden. Zoals de oproeping, bekend maken van de agenda, de mogelijkheid tot het stellen van vragen en het stemmen.

Helaas traden bij verenigingen met een gelaagde structuur veel meer problemen op. Een gelaagde structuur heeft verschillende niveaus waarin leden kunnen meepraten en stemmen. Er ontstonden problemen in de laag van de plaatselijke verenigingen. Veel besturen van deze verenigingen hadden of niet, of te laat de agenda voor de Algemene Vergadering van de bond ontvangen. Bij veel plaatselijke verenigingen is deze agenda niet besproken en hebben de leden zich niet over de agendapunten kunnen uitspreken, laat staan stemmen. Echter in de tussenlaag, de zogenaamde regiovergaderingen waren wel digitaal afgevaardigden aanwezig die namens de plaatselijke verenigingen agendapunten bespraken en hun stem uitbrachten.

Leden van plaatselijke verenigingen, die niet in de gelegenheid zijn gesteld om kennis te nemen van de agenda van de vergadering van het regiobestuur, geen kennis hadden kunnen nemen van de agenda van de bond, namen contact top met de SBVN. Geconstateerd is door deze leden, dat regiobestuurders hebben gestemd bij de bondsvergadering. Terwijl het hen volledig onbekend was dat er een regiovergadering was georganiseerd. Niet alleen de leden was dat onbekend, maar zelfs de besturen van de plaatselijke verenigingen waren daarvan niet op de hoogte.

Steeds meer informatie kwam naar buiten en het werd duidelijk dat er over behoorlijk inhoudelijke zaken was gestemd, zaken die een actief lid direct raken. Later bleek dat het merendeel deel van de leden de agenda van de bond niet heeft gezien, laat staan een mening heeft kunnen vormen en ventileren. De vraag was duidelijk: Wie heeft ons vertegenwoordigd bij de regiovergadering? Wie heeft ons vertegenwoordigd bij de bondsvergadering?

Heeft het regiobestuur willens en wetens met een gering aantal ‘afgevaardigden’ van de plaatselijke verenigingen zaken besloten? Heeft het bondsbestuur willens en wetens met de niet door de leden gekozen ‘regioafvaardiging’ zaken afgestemd over de hoofden van de leden heen?

Op welk niveau is gecontroleerd of de leden van de plaatselijke verenigingen zich hebben kunnen uitspreken. Op welk niveau hoort die controle eigenlijk te liggen? Kunnen leden van de plaatselijke verenigingen de tijdens de digitale Algemene Vergadering van de bond genomen besluiten nog terugdraaien? Is hier nog sprake van democratisch genomen besluiten?

Is de Tijdelijke Wet COVID-19 misbruikt om lastige onderwerpen erdoor te drukken met een klein groepje gelijk denkenden? In een aantal gevallen zonder meer JA. Is daar nog iets aan te doen? Zonder meer JA. Vergroot uw kennis over het digitaal vergaderen binnen de Tijdelijke Wet COVID-19. Ga daarbij niet met de botte bijl aan de gang, maar zorg met argumenten dat in strijd met de Wet genomen besluiten worden teruggedraaid.